Had ik Wilders maar gekozen!

Gepubliceerd op 7 juni 2024 om 19:16

De promotiecampagne in verband met het verschijnen van deel één van mijn roman De Vlucht van de Raaf op 12 juli a.s. draait op volle toeren. Soms voel ik me meer reclamemaker dan schrijver en ik heb regelmatig nachtmerries waarin Loeki de Leeuw me bespringt. Asjemenou!

Toen mijn uitgever mij onlangs vroeg wie ik als de doelgroep voor mijn boek zie brak het zweet me uit, want ik stond met mijn bek vol tanden. Tanden die de daaropvolgende nacht prompt een angstaanjagende rol in Loeki’s muil speelden, want ik begreep de reden van zijn vraag maar al te goed. Promotie! Zonder doelgroep is het namelijk moeilijk reclame maken. Of ik daar eens over na wilde denken, was zijn volgende vraag.

 

Zoals ik al schreef in mijn artikel Promotie en degradatie ben ik niet echt dol op promoten, maar natuurlijk wil ik wel dat mijn boek de aandacht krijgt van een doelgroep, welke dat ook mag zijn. Helaas kom ik niet verder dan iets vaags als “liefhebbers van psychologische romans”. En wie koopt een fictieve roman met een al even vage titel als “De Vlucht van de Raaf”?

 

Achteraf gezien had ik beter non-fictie, bijvoorbeeld een verhandeling over de geschiedenis van de duivenmelkers in de Lage Landen, kunnen schrijven. Het bepalen van mijn doelgroep was dan geen enkel probleem geweest en ik had toch dezelfde metafoor in de titel kunnen gebruiken, al bekt “De Vlucht van de Duif” om de één of andere reden niet zo lekker. Voor alle duidelijkheid: ik sta niet voor dag en dauw op om mijn vliegend vee te gaan melken. Ik heb een andere, bijna net zo eigenaardige hobby, maar je begrijpt wel wat ik bedoel: met een doelgroep kun je je pijlen gerichter schieten.

 

Als debuterend fictieschrijver zou het daarom verstandiger zijn een onderwerp te kiezen waarvan je bij voorbaat weet dat het op dat moment ‘hot’ is. Had ik maar geweten dat de PVV de grootste partij zou worden. Een thriller over een complot rond de verkiezingen van de Tweede Kamer, wat insinuaties aan het adres van de hoofdpersoon met "toevallig" hetzelfde kapsel als Geert Wilders en kassa! Daarbij zou het nog niet eens uitmaken of de Wilders-lookalike de held of de slechterik zou zijn. Zoals ik al schreef in De Joost Klein-methode is negatieve aandacht ook aandacht, zodat de doelgroep in beide gevallen uit zowel voor- als tegenstanders van Geert zou kunnen bestaan. Twee doelgroepen voor de prijs van één! Maar koppig en eigenwijs als ik ben koos ik voor een moeilijker thema, al is Wilders ook niet makkelijk, niet als onderwerp en vermoedelijk ook niet als persoon.

 

Om het probleem betreffende de doelgroep te omzeilen heb ik erg veel tijd gestoken in een zogenaamde flaptekst, een uiterst korte samenvatting op de achterkant van mijn boek die de potentiële koper het gevoel moet geven dat hij tot de doelgroep behoort. En je raadt het al, een moeilijk thema laat zich niet gemakkelijk vangen in slechts honderd woorden.

Er zit dus niets anders op dan zoveel mogelijk te blijven bedelen om aandacht, om op die manier een doelgroep op te bouwen. Daarbij loop ik het risico om irritatie op te wekken, tenslotte schreef ik in Bang voor het vogeltje dat ikzelf ook een hekel heb aan reclame.

 

Dat is één van de redenen waarom ik dit blog heb opgezet: ik wil niet alleen maar bedelen, maar ook iets geven in de vorm van artikelen waar ik je hopelijk mee vermaak. Bijkomend voordeel is dat je op die manier ook een beetje een indruk kunt krijgen van mijn schrijfstijl, al is een roman natuurlijk wel iets anders dan een artikel. Verder bevatten mijn artikelen hier en daar wat inhoudelijke weetjes over “De Vlucht van de Raaf” om je nieuwsgierigheid alvast een beetje te prikkelen. Zie het maar als cadeautjes voor jouw geduld en steun, verstopte paaseitjes uit de cloaca van de Raaf.

 

Toch realiseer me dat het nu zo langzamerhand wel tijd wordt dat ik, om toch een beetje in de sfeer van het onderwerp Wilders te blijven, een tipje van de sluier op ga lichten over de inhoud van het verhaal. Als je je door al mijn voorgaande artikelen hebt geworsteld verdien je dat ook. Verwacht echter niet een soort samenvatting waarmee je jezelf een hoop tijd kunt besparen, zoals je misschien ooit deed op de middelbare school. Iets waar ik me overigens nooit aan heb bezondigd. Een boek is in die zin net als een song, daar ga je met een beetje fatsoen ook niet in knippen. Zit die ongelooflijke herrie uit, of stop desnoods halverwege, maar maak er niet wat anders van dan wat de artiest had gecreëerd.

Dit wil absoluut niet zeggen dat ik me voorbeeldig gedroeg op school, maar dat is stof voor een autobiografie. Ik was in To biografie or not to biografie echter al tot de conclusie gekomen dat die niet interessant genoeg zou zijn, al is een hoofdstuk over mijn gedrag als leerling wellicht uitstekend studiemateriaal voor psychologen. Misschien moet ik dat ooit toch maar eens proberen, een doelgroep dáárvoor heb ik immers al gevonden.

 

Hoe dan ook, de komende dagen ga ik eens goed nadenken over wat ik kan onthullen over de inhoud van het verhaal zonder teveel weg te geven of erger, jouw interesse te verliezen. Volgende week zul je hier het resultaat daarvan kunnen lezen.

Om je nieuwsgierigheid toch een beetje te bevredigen volgt hier de kortste samenvatting ooit van een roman van zo’n 700 pagina’s. Schrik niet, die zijn verdeeld over twee delen, Vervlogen droom en Ierland is het Eindedus je kunt halverwege “De Vlucht van de Raaf” even op adem komen.

 

Een ambtenaar droomt van een leven als gitaarheld, maar wordt bij het najagen daarvan verscheurd door een innerlijke strijd. Dilemma’s en desillusies doen hem in een burn-out belanden.

Nu weet je nog steeds niet veel, behalve dat je jezelf nu wel heel veel leestijd kan besparen. In mijn volgende artikel ligt ik de sluier iets meer op, dus weersta die verleiding. Misschien ontdek je dan dat je tot de doelgroep van mijn roman behoort, want zelf heb ik daarvan nog steeds geen idee.



********************************

Je kunt me ook volgen op mijn auteurspagina https://facebook.com/ReinMenkeAuteur.

Je zou me er een groot plezier mee doen dit bericht zoveel mogelijk te delen. Klik daarvoor op één van de onderstaande knoppen en schreeuw het van de daken.

Bedankt!

Je emailadres wordt niet getoond. Je kunt je reactie altijd weer laten verwijderen via de contactbutton onderaan de pagina.


Schrijf je in en blijf op de hoogte van nieuwe blogposts!

Beoordeel dit artikel

Rating: 0 sterren
0 stemmen

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.